Από το 1974 ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (IMO) ο οποίος υπάγεται στον Οργανισμό Ηνωμένων Εθνών (ΟΗΕ) εστράφη στην ανεύρεση ενός συστήματος ναυτικής επικοινωνίας ο οποίος να εξασφαλίζει αυτόματη και ταχεία μετάδοση μηνύματος ανάγκης και επείγοντος των πλοίων σε όλη την επιφάνεια της υδρογείου αλλά συγχρόνως να εξασφαλίζει και τη μετάδοση όλων των αναγκαίων για ασφαλή πλου, πληροφοριών σε ναυτιλλομένους και παράλληλα τον συντονισμό των ερευνών και διάσωσης σε περίπτωση ναυτικού συμβάντος. Μετά από 18 χρόνια μελέτης και πειραμάτων, έθεσε το 1992 σε δοκιμαστική λειτουργία το νέο σύστημα Global Maritime Distress and Safety System (GMDSS) και μετά μία επταετή δοκιμαστική περίοδο εφαρμογής το σύστημα ετέθη σε πλήρη ισχύ.
Το σύστημα GMDSS είναι μια διεθνής συμφωνία προδιαγραφών εξοπλισμού πρωτοκόλλων επικοινωνίας και διαδικασιών, που σκοπό έχει την προστασία της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα. Μεταξύ των απαιτήσεων για όσους μετέχουν του εν λόγω συστήματος, είναι και η ύπαρξη πιστοποιημένων χειριστών. Προς εξυπηρέτηση δε και των πλοίων που δεν ανήκουν στην κατηγορία SOLAS, μεταξύ των οποίων και τα πλοία αναψυχής, προσετέθησαν δύο νέες κατηγορίες πιστοποιητικών χειριστών, το Short Range Communication (SRC) και το Long Range Communication (LRC) και προδιεγράφησαν για όλα τα πιστοποιητικά η ύλη και η μέθοδος εκπαιδεύσεως.
Το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας της Ελλάδος που εκπροσωπεί μία από τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές δυνάμεις του κόσμου, ενδιαφερόμενο πρωτίστως μεταξύ άλλων και για την ασφάλεια της ανθρώπινης ζωής, ενσωματώνει στην ελληνική νομοθεσία το νέο σύστημα από το 1998.
Με την υπουργική απόφαση 1218.38/1/98/25-06-1998 (Β΄704) και με τις διευκρινίσεις αρ.πρωτ. 4341.8/03/2000 του κλάδου Ελέγχου Εμπορικών Πλοίων προδιαγράφονται οι ελάχιστες απαιτήσεις που πρέπει να πληρούν τα πλοία προς διευκόλυνση των τηλεπικοινωνιών μεταξύ των οποίων και η ύπαρξη του Πιστοποιητικού Χειριστού Σταθμού Ραδιοεπικοινωνιών του πλοίου.
Με το Προεδρικό Διάταγμα αρ. 28 του 2000 (Α΄22) με το άρθρο 33 ορίζεται ότι για κάθε πλοίο που εντάσσεται στο Παγκόσμιο Ναυτιλιακό Σύστημα Κινδύνου και Ασφάλειας (GMDSS) για τη διεξαγωγή επικοινωνίας, τουλάχιστον ένα μέλος του πληρώματος πρέπει να είναι κάτοχος πιστοποιητικού χειριστού του εξοπλισμού που απαιτείται για τη θαλάσσια περιοχή που πλέει.
Καθ’ όλη τη διάρκεια της δεκαετίας του 2000 δεν ετέθη θέμα εφαρμογής των ανωτέρω απαιτήσεων για τα σκάφη αναψυχής. Περί το 2010 μας πληροφόρησαν ότι ορισμένα περιφερειακά λιμεναρχεία αρνήθηκαν να χορηγήσουν απόπλου σε επαγγελματικά σκάφη άνευ πληρώματος (bare boats) αν δεν εκπλήρωναν τις εκ του νόμου προϋποθέσεις. Κατόπιν τούτου, ο Π.Ο.Ι.Α.Θ. προέβη στη μελέτη της υπάρχουσας νομοθεσίας και προγραμμάτισε προς αντιμετώπιση του θέματος τη δημιουργία σχολής Ναυτικών Επικοινωνιών σύμφωνα με το Annex2 Voluntary Organization της Maritime Safety Committee του IMO/Circ 803. Συγκρότησε μία επιστημονική ομάδα και μετά διετή εργασία βασισμένη στη μελέτη των σχετικών προδιαγραφών του GMDSS και των απαιτήσεων της Διεθνούς Ένωσης Τηλεπικοινωνιών (ITU), εξέδωσε το σύγγραμμα «Ναυτικές Επικοινωνίες» που καλύπτει όλο το φάσμα των ναυτικών επικοινωνιών σε παγκόσμια κλίμακα. Εν συνεχεία δημιούργησε ένα πλήρες εκπαιδευτικό κέντρο πρακτικής εξάσκησης με όλο τον εξοπλισμό που απαιτείται για τα πλοία θαλάσσιας περιοχής Α1, τα οποία καλύπτονται από το πιστοποιητικό χειριστού μικρής εμβέλειας (Short Range Certificate – SRC) και συνέταξε πρόγραμμα εκπαιδεύσεως της Σχολής Επικοινωνιών Μικρής Εμβέλειας απολύτως σύμφωνο με τις απαιτήσεις ITU RR Res 343 (WRC-07) και της European Conference of Postal and Telecomunications CEPT/ERC Res. 31-04 και μάλιστα επεκτεινόμενο σε 15 ώρες εκπαίδευσης αντί του προδιαγραφομένου 10 ωρών.
Μέχρι σήμερα έχουν διοργανωθεί έξι σειρές εκπαιδεύσεως στην Αθήνα (τρεις το 2015, μία το 2017, μία το 218 και μία το 2019) και μία κατόπιν αιτήματος του Συλλόγου Ιδιοκτητών Σκαφών Αναψυχής «Νέαρχος» τον Μάρτιο του 2019 στο Ηράκλειο Κρήτης και εντός του Απριλίου θα διοργανωθεί και η έβδομη σειρά στην Αθήνα. Η πρόθεσή μας είναι στο άμεσο μέλλον να λειτουργήσει αντίστοιχη σχολή Μεγάλης Εμβέλειας (LRC) που θα καλύπτει και τις τέσσερις θαλάσσιες περιοχές του πλανήτη μας.
Ανακοινώσεις